SAS i störtdykning

                             En bok som SAS cheferna inte har läst

SAS har missköts i åratal. Ständiga lönesänkningar och uppsägningar. Det verkar som om man är oförmögen att se skogen för alla träden. Det verkar helt enkelt vara så att SAS saknar personalen med den rätta kompetensen att sköta bolaget.

Alldeles nyligen bodde jag på Radisson Hotel i Chicago, en hotellkedja som går utomordentligt bra och som SAS sålde av. Jag noterade att hotellet var hela tiden fullbelagd. Jag tänkte då, att detta är  ytterligare ett exempel på felaktiga beslut som som SAS ledningen tagit. Det som nu lett fram till den dagsaktuella katastrofen. Nu ligger konkursen i luften, vilket inte direkt kommer hjälpa till med biljettförsäljningen. Det vet väl alla hur det år för resenärer, som flyger med mindre nogräknade flygbolag. Vi har alla läst om dessa stackars svenskar, som blivit strandsatta runt om i världen, efter än det ena, än det andra flygbolagets konkurs.

                              Här är jag på Radisson Hotel i Chicago

Belägga personalen med munkavel, är ännu ett led i den panik som SAS ledningen nu ger uttryck för. Tystnad har aldrig hjälpt någon lösa något. Den enda gången tystnad hjälper, är när man har något att dölja.

Enligt undersökningen på Expressen, så tycker i skrivande stund 62% att staten INTE ska hjälpa SAS. Det kan jag förstå. Vem vill hälla skattepengar i ett bottenlös avgrund som aldrig tar slut?

Det är dags att lägga ner SAS. Låt de som kan sköta ett flygbolag göra det istället och bespara oss denna inkompetensens kräftgång, en gång för alla.

Expressen
DN
Expressen
SVD
Aftonbladet
DN
Read more »