Mars i november


Marsbilen Curiosity, eller snarare Curiosity's analysenhet SAM, har hittat något som forskare säger kommer vara "earth shaking" och något för historieböckerna. Jag Twittrade om den 20 november. Min  "Twitt" är härunder. Det verkar vara någon som SAM har samlat in som kan vara material som förts med vinden på Mars.

Det låter ju oerhört spännande, och spekulationerna går vilda. Det får det ju naturligtvis göra när de lämnar oss vind för våg så här utan information.

                                                      Här är SAM

Med tanke på hur forskare är i allmänhet beter sig, de kan ju liksom gå upp i falsett när de hittar ett nytt protein i en unik mussla som bara finns i en liten sjö på den Ingushiska tundran, typ, så är det med viss försiktighet jag låter mig dras med. Men det är svårt, tanken svindlar. Tänk om de hittat bevis för att det funnits liv på mars?

Kanske någon molekyl som tyder på att det tidigare funnits växtlighet där? Det vore ju alldeles oerhört. Kanske en ovanlig mineral? Det är nästan så man tycker att forskarna är hänsynslösa när de berättar A utan att säga B på flera veckor - åtminstone osportsligt. En annan som nu lider av allvarlig nyfikenhet har svårt med väntan.  Men det är klart, de måste väl kolla ordentligt först.

Nu ska jag vänta i två veckor på detta!